گیاه شناسی و آموزش کاشت هویچ
 

 

هويج
(daucus carrot)
 
نام علمي: Daucus carota
از خانواده: Umbelliferae                
مشخصات گياه شناسي :
بيشينه ي هويج به هزاران سال قبل بر مي گردد اولين بار در آسياي مركزي و كشورهاي خاورميانه كاشته شد. هويج هاي اوليه بنفش رنگ بودند.هويج گياهي است دو ساله يعني در سال اول رشد رويشي داشته و در سال دوم اندامهاي زايشي آن رشد كرده و موجب توليد گل و بذر مي شود،اين گياه داراي ريشه راست و ساقه بي كرك كه نوع پرورش يافته آن در اكثر نقاط زمين كشت مي شود قسمت مورد استفاده گياه هويج ،ريشه، ميوه و تخم آن است.
هویج گیاهی است دو ساله دارای ریشه راست و ساقه بی کرک که نوع پرورش یافته آن در اکثر نقاط زمین کشت می شود . قسمت مورد استفاده گیاه هویج ،‌ریشه ،‌میوه و تخم آن است.
ترکیبات شیمیایی:
هویج دارای:
 ۸۷%.............................. آب
 ۱/۵ مواد....................... ازته
 ۰/۰۲ %........................ چربی
 ۸% ..............................مواد گلوسیدی
 حدود ۱/۵% ...................سلولز
 و مقدری ماده رنگی کاروتن (ویتامین A ) و دیاستازهای مختلف و ویتامین های A,B,C,D,E می باشد .
گياه شناسي:
بذور هویج کوچک و سبک هستند. در خاک های رسی،جوانه زنی ضعیف ،اغلب منجر به بوجود آمدن سله های کوچکی می شود که پس از بارندگی تا روی سطح زمین توسعه می یابند. چون جوانه زنی تربچه سریع و جوانه های قوی تری دارد، برای کمک به سست و شل کردن خاک و مشخص کردن ردیف های کاشت می توانیم تربچه را با هویچ بکاریم ،تا اینکه جوانه زنی آهسته تر هویج ها ظاهر شود. منشعب شدن ریشه های هویج یکی از مهمترین مشکلاتی است که در باغهای کشت هویج ظاهر می شود.
دمای خاک: در محدوده 15 تا ٢٠ درجه، هویج های شیرین ، ترد و دارای رنگ روشن تولید خواهد کرد.دمای بالاتر خاک منجر به ایجاد ریشه های کلفت با بافت چوبی و طعم قوی ایجاد خواهد شد. از آنجایی که درصد کل قند موجود در ریشه هویج با سن آن افزایش نمی یابد ،یک جابجایی از گلوکز(قند ساده) به ساکاروز اتفاق می افتد.این امر منجر به یک افزایش تدریجی در شیرینی هویج می شود.اگر چه بعضی هویج ها به عنوان هویج بی هسته مرکزی فروخته می شوند،ولی هویجی که فاقد هسته باشد ، وجود ندارد.بی هسته فقط این معنی را می دهد که این هویج ها دارای هسته های به مراتب کوچکتری نسبت به دیگر هویج ها هستند.
 
 
 
 
 
 
 
 
خواص داروئی:
در هویج یک نوع آنسولین گیاهی وجود دارد که اثر کم کننده قند خون را درا می باشد بنابراین این عقیده قدیمی که هویج برای مبتلایان به بیمایر قند خوب نیست کاملا غلط است وبیماران قند می توانند به مقدر کم از این گیاه استفاده کنند .
هویج با داشتن مواد مقوی و ویتامین ها یکی از مهمترین و مفیدترین برای بدن می باشد . خوردن هویج مقاومت بدن را در مقابل بیماریهای عفونی بالا می برد.
مصرف هویج در برطرف کردن بیماریهای آب آوردن انساج بدن ، عدم دفع ادرار ،‌تحریک مجاری هضم و تنفسی ، سرفه های مقاوم ، آسم ،‌اخلاط خونی و دفع کرم اثر معجزه آسائی دارد.
از هویج می توان در مورد زیر استفاده کرد:
1-   برای برطرف کردن یبوست یک کیلو هویج را رنده کنید و در مقدری آب دو ساعت بجوشانید تا مانند ژله در آید صبح ناشتا چند قاشق بخورید.

2- سوپ هویج برای کودکان شیر خوار که معده حساس دارند : ابتدا ۲۰۰ گرم هویج رنده شده را در دیگ بریزید و روی آن یک لیتر آب اضافه کنید و بجوشانید تا کاملا هویج ها لهش ود . سپس آنرا صاف کرده و به نسبت مساوی باشیر مخلوط کرده و در شیشه شیر بچه ریخته و به او بدهید .

3-تخم هویج را به مقدر یک قاشق غذا خوری در یک لیوان آب جوش ریخته و آنرا بمدت ۵ دقیقه دم کنید . این دم کرده اثر نیروی دهنده، اشتها آور ، زیاد کننده شیر خانم های شیر ده و ...

4- برگ هویج را با آب بجوشانید این جوشانده را غرغره کنید برای آبسه مخاط دندان و دهان موثر است بعلاوه می توان برای رفع ترک و خراش پوست استفاده کرد.

4- هنگامیکه کودک شروع به دندان درآوردن می کند یک قطعه هویج باریک را برای دندان زدن به او بدهید .

5- آب هویج را اگر روی صورت بکشید باعث روشن شدن و جلوه پوست صورت می شود .
انواع آسيب ديدگي هاي هويج :
1- آلودگي و مواد خارجي :
عبارتست از هر گونه موادي غير از هويج شامل بقاياي گياهي(ساقه، برگ و هويج هاي شكسته)، خاك، سنگ و كلوخ كه به همراه هويج وجود داشته باشد.
2- پلاسيدگي :
عبارتست از نرم شدن بافت هويج به علت از دست دادن قسمتي از رطوبت آن.در اين حالت بافشار دست بدون اين كه هويج شكسته شود خم و راست مي گردد.پلاسيدگي موجب كاهش كيفيت و عدم بازار پسندي محصول مي گردد.
3- بدشكلي يا چند شاخه اي شدن :
عبارتست از وجود هويج هايي كه داراي شكل طبيعي رقم خود نباشد ، مانند خميدگي و دو يا چند شاخه بودن آن .
عواملي كه سبب چند شاخه اي شدن ريشه مي شود : خاك سنگين و يا خاك داراي سنگريزه ، تنش هاي رطوبتي ، يخ
زدگي هويج، استفاده ازكود دامي تازه، دماي بالا، استفاده بيش از حد از كود هاي ازته.
4- غير يكنواختي :
يك دست نبودن محصول هويج موجود در هر بسته از نظر رقم، شكل، اندازه و رنگ.
انواع آفات و بيماري هاي هويج
منظور از آفت هر عامل زنده اي مانند حشرات و كنه ها ( در هريك از مراحل رشد ) مي باشد كه طي نشو و نماي گياه يا پس از برداشت آن به هويج حمله كرده و به آن خسارت وارد مي كند .
  1-پوسيدگي نرم باكتريايي هويج  soft rot:
عامل اين بيماري نوعي باكتري به نامErwinia carotovoraمي باشد. بافت هاي پارانشيمي خيلي سريع موردحمله باكتري قرار مي گيرند.ساير بافت ها معمولاً بيشتر مقاوم هستند.به اين توده سلول هاي مرده اصطلاحاً آب گز
مي گويند . سلول هاي مضمحل شده به توده آبكي نرم لزج تبديل مي شوند. بسته به ميكروارگانيسم ثانوي كه بافت را مورد حمله قرار دهد بوي بد ممكن است از بافت به مشام برسد.
2-نماتد هويج stubby root nematodes :
يا در اثر فعاليت نماتد ها رشد هويج ها تا حدود زيادي كند شده و تعداد زيادي ريشه در روي هويج بوجود مي آيد كه در نتيجه كيفيت و بازار پسندي محصول بشدت كاهش مي یابد.
شپش هويج weevil :
در اثر حمله اين آفت و تغذيه مستقيم آن از ريشه هويچ حفره هائي
در روي ريشه ها بوجود مي آيد كه معمولا علائم فعاليت اين آفت در
يك سوم بالاي هويج مشاده مي گردد .حفره هاي بوجود آمده باعث
كاهش كيفيت و بازار پسندي محصول مي گردد.
4-پوسيدگي سياه Black Root :
اين بيماري يكي از بيماري هاي شايع هويج بوده عامل بيماري
مي باشد اين قارچ در  Thielaviopsis basicola قارچ خاك هاي غني از مواد آلی به وفور وجود دارد ،جزء بيماري هاي پس از برداشت بوده و جود زخم در روي هويج و دماي بالاي محيط انبار موجب گسترش اين بيماري مي گردد.
5-پوسيدگي پيتيومي Cavity spot:
عامل اين بيماري دو نوع از قارچ هاي گروه Pythium به نام های  P. violae و P. sulcatum مي باشد. این قارچ در خاك هاي غني از مواد آْلي به وفور وجود دارد .در اثر فعاليت اين قارچ، نقاط كوچكي در روي ريشه هويج بوجود آمده كه با نزديك شدن به زمان برداشت محصول اين حفره ها وسيع تر شده
و رنگ آنها تيره مي گردد .اين حفره ها بشدت كيفيت و بازارپسندي محصول را كاهش مي دهند.
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







مزرعه سبز مجله کشاورزی باغبانی،حشره شناسی،گیاهان دارویی،هوا و اقلیم شناسی و کلیه مطالب مربوط به رشته کشاورزی
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.من افسانه زحمتکش دانشجوی کارشناسی مدیریت و آبادانی روستاها هستم.ممنون که از وبلاگ من دیدن کردید. نظر یادتون نره
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اولین وبلاگ تخصصی کشاورزی و آدرس greenfarm.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 83
بازدید کل : 313453
تعداد مطالب : 133
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1